Moderada (10 km)

POI: Nius de metralladores / Serra de les Auberedes / Carrerons / Font d’en Solà / Antic camí de ferradura

Distància total: 10,38 km

Desnivell positiu: 278 m+

Punt de sortida: Fulleda (davant Sala)

Punt d’arribada: Fulleda (davant Sala

Alçada màxima: 597 m

Alçada mínima: 464 m

Recorregut circular:

Descarrega’t l’APP de Wikiloc i segueix aquesta ruta des del teu dispositiu mòbil, prova-ho ara!

Total distance: 10457 m
Max elevation: 597 m
Min elevation: 464 m
Total climbing: 395 m
Total descent: -399 m
Total time: 02:02:34

Fulleda Turisme Actiu us mostra la ruta a peu o familiar amb la temàtica de la memòria històrica de Fulleda.

Aquesta ruta es va inaugurar el mes de març de l’any 2022 amb la celebració de la 5a Marxa Heroica de Fulleda. Aquesta marxa no es va poder celebrar l’any 2021 a causa de la pandèmia.

Aquesta ruta classificada com a moderada té 10 quilòmetres de llargada i un desnivell acumulat positiu de 278 metres. Una ruta apta per fer-la amb família i amics que té com a temàtica principal el descobriment de les restes dels búnquers i trinxeres que l’exèrcit republicà va deixar entre els termes de Fulleda i l’Espluga Calba. Aquests elements de memòria històrica formen part de la “L2” la segona línia de defensa que l’exèrcit republicà va construir a Catalunya. Aquesta línia de defensa, va ser construïda per presoners de guerra que van venir del camp de presoners de Senan i que els van “allotjar” a l’església de Fulleda.

Iniciarem la ruta a Fulleda direcció la Punta de l’Argelagar per un camí ample i recentment arreglat. Ens endinsarem al terme de l’Espluga per arribar al Barranc de la Coma de Sant Pere. Allà deixarem el camí per agafar un carreró que ens portarà fins a la localització dels búnquers de defensa que va construir l’exèrcit Republicà. Passarem pel costat d’aquestes construccions, algunes es pot visitar l’interior i d’altres no, ja sigui perqué els sediments de les pluges els han inundat o simplement pel seu estat dolent de conservació. Hem de tenir en compte que aquestes construccions no van entrar mai en combat, i per això la majoria es troben en òptimes condicions per visitar-les.

Continuarem tot vorejant la Roca Tomasa, una montanyeta de 589 m d’altitud i arribarem a la carretera que va des de l’Espluga a Fulleda. La creuarem per seguir el recorregut fins a un altre conjunt de trinxeres i búnquers que hi ha en aquesta banda de la carretera. Baixarem pel comellar d’en Roca fins a arribar al Fondo dels Masos, girarem a la dreta per iniciar l’ascens a la Serra de les Auberedes. Un cop a dalt de la serra seguirem recte fins a descobrir un encreament cap a l’esquerra que ens portarà cap a la Font d’en Solà. Seguirem el recorregut per l’antic camí de ferradura fins al Fondo de les Auberedes, on agafarem el carreró d’en Ratera que ens portarà fins a Fulleda.

Una ruta perfecta per fer amb la família o amics amb algun tram de difícil progressió però molt puntual i sense cap dificultat prolongada. Una ruta per gaudir de la tranquil·litat de l’entorn i per pensar en tots aquests elements de memòria històrica que han estat recentment descoberts després de passar molt de temps a l’anonimat.

Tot un descobriment de ruta que sense cap mena de dubte us recomanem des de Fulleda Turisme Actiu.